Opwettens Land
Logo Logo

Jouw huis financieren

Een huis kopen is de grootste aankoop in een mensenleven. Met veel keuzes die je als koper moet maken. Bij dit gebied zijn meerdere adviseurs van de Rabobank betrokken voor de financiering. De bank presenteert zich via onderstaande advertentie.

Zelf hypotheek berekenen

Je voelt het aan alles. Je wilt dat ene huis. Doordat wij al vroeg de (voorlopige) prijzen communiceren kan je je in een vroeg stadium voorbereiden op de aankoop van jouw droomhuis. Via onder meer het Rabo Hypotheekdossier krijg je op basis van je inkomen inzicht of het huis binnen handbereik is. 

Adviesgesprekken

Gedurende  het koopproces heb je over het algemeen 2 adviesgesprekken over de financiering van jouw droomhuis. De eerste is oriënterend, de ander leidt tot een officiële hypotheekaanvraag. Het oriënterende gesprek is vaak vlak voorafgaand aan de koop van de woning en geeft je meer inzicht in de mogelijkheden. Het andere gesprek voer je als de handtekening onder de koopovereenkomst staat. In dat gesprek worden alle gegevens definitief opgevraagd en opgevoerd. Ook kies je op basis van het advies de hypotheekvorm en looptijd.


Hypotheek aanvragen

Jouw handtekening staat onder de koop-/aanneemovereenkomst en je hebt inzicht in jouw totale financieringsbehoefte. Nu is het tijd om de financiering definitief te regelen. Ben je met de Rabobank verder gegaan, dan kan je de definitieve gegevens opvoeren in het Rabo Hypotheekdossier. Daarmee bespaar je veel advieskosten.
Uiteraard kan je bij elke hypotheekverstrekker naar keuze terecht. Vergelijk goed alle voorwaarden per aanbieder en kies voor een financieringsvorm die bij jou past. Uiteindelijk ontvang je een hypotheekofferte die je kunt accepteren. Een getekende hypotheekofferte van de Rabobank is 1 jaar geldig.

Financiering goedgekeurd

Gefeliciteerd! Als de financiering is goedgekeurd en je hebt de offerte goedgekeurd, staat jou eigenlijk een nieuwe toekomst niet  meer in de weg. In de koop-/aanneemovereenkomst staan waarschijnlijk enkele voorwaarden. Zo moet naast de financiering ook de omgevingsvergunning rond zijn en dient zo’n 70% van alle woningen in de fase waarin jij een woning koopt, verkocht te zijn. Per overeenkomst kunnen deze voorwaarden anders zijn. Op het moment dat aan alle voorwaarden is voldaan, mag je naar de notaris.

Naar de notaris

Is de financiering rond en de opschortende voorwaarden uit de koop/-aanneemovereenkomst zijn verlopen, dan mag je naar de notaris voor het tekenen van de leveringsakte en de hypotheekakte. Een belangrijk moment, want als je daar weer de deur uit loopt, ben je de eigenaar van een stuk grond en het huis dat daarop gebouwd wordt.

Wij kiezen vaak voor een projectnotaris die alle contracten voor dat project afhandelt. Daar kan je van afwijken, geef dit aan in het verkoopgesprek. Naast het passeren van de woning, kan de notaris ook andere zaken officieel vastleggen. Veel stellen kiezen bijvoorbeeld voor een Testament of een Samenlevingsovereenkomst .

We hebben geen resultaten gevonden.
Probeer het nog eens met een andere zoekterm of stel je vraag via chat, mail of telefoon.

Veelgestelde vragen

Wanneer moet ik mijn hypotheek rond hebben?

Zodra de bouw van de woning definitief doorgaat, word je door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te passeren. Het is verstandig om de hypotheek rond te hebben zodra je in de gelegenheid wordt gesteld de akte te passeren.

Wat als ik mijn hypotheek niet rond krijg, zit ik dan aan de koop vast?

In de koop- en aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van 2 maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. Je kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen aangevuld met tenminste 2 afwijzingen van geldverstrekkers.

Wanneer start ik met betalen?

Zodra je naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte en de bouw is nog niet begonnen, betaal je de koopsom van de grond. De aanneemsom betaal je vervolgens in termijnen vanaf het moment dat de bouw start. De notaris verzorgt bij het passeren van de leveringsakte de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente.

Na de start van de bouw en zodra een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvang je van de aannemer een factuur, die je vervolgens binnen 2 weken dient te betalen. Je kunt voor betaling zorgen door de factuur uit eigen middelen te betalen of  deze door te sturen aan jouw hypotheekverstrekker.

Als de leveringsakte bij de notaris is gepasseerd, zorgt de hypotheekverstrekker voor de betaling.

Kan ik de woning (deels) met eigen geld betalen?

Ja, dat is mogelijk. Het is verstandig om dat zo snel mogelijk aan de notaris door te geven. Dit in verband met het inplannen van de afspraak voor het passeren van de aktes.

Kan ik ook mijn eigen notaris kiezen?

Dat is alleen mogelijk voor het passeren van de hypotheekakte. Het is dan wel verstandig dat je dit goed afstemt met de projectnotaris.

Ik heb nog een woning te verkopen, zijn er voor mij mogelijkheden om dubbele lasten te voorkomen?

Dubbele maandlasten zijn niet of nauwelijks te voorkomen. Je betaalt al een gedeelte van de koopsom tijdens de bouw en daarvoor betaal je een vergoeding aan de geldverstrekker. De dubbele maandlasten zijn wel fiscaal aftrekbaar met een maximum van twee jaar.

Is een nieuwbouwhuis goedkoper dan een bestaand huis?

Bij de financiering van een nieuwbouwhuis krijg je een aantal voordelen. Zo kan je bij de financiering van jouw nieuwe huis meer lenen dan de meeste bestaande woningen.

Omdat de overheid energiezuinigheid wil stimuleren is afgesproken dat kopers van woningen die energiezuinig zijn, extra financieringsruimte krijgen in de hypotheek die ze wilt afsluiten. En dat kan fors oplopen.

Zo heb je bij een nieuwbouwhuis standaard €9.000 euro meer financieringsruimte, bij een nul-op-de-meter woning is dit zelfs €25.000.

Daarnaast hebben de hypotheekverstrekkers vaak ook eigen regelingen om energiezuinigheid te stimuleren. De Rabobank kent sinds kort de Rabo GroenHypotheek voor woningen met een EPC lager dan 0,26.

Verder koop je een nieuwbouwwoning 'vrij op naam'. Dit betekent dat de meeste extra kosten voor de bouw en overdracht van huis en grond al is verwerkt in de prijs van het huis zelf. Voorbeelden zijn de notariskosten voor de overdracht van het nieuwe huis en makelaarskosten. Dit levert je al snel een paar duizend euro.

Veelgebruikte termen

Wat is bouwrente?

Als je later in een project instapt dan betaal je rente over de reeds vervallen termijnen tot aan de datum van overeenkomen van de koop- en aannemingsovereenkomst. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt bouwrente genoemd en is niet fiscaal aftrekbaar.

Wat is transportrente?

Dit is de rente berekend vanaf datum overeenkomen of zoveel later als vastgesteld in de koop- en aannemingsovereenkomst tot aan de datum van het passeren van de leveringsakte. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt transportrente genoemd en is wel fiscaal aftrekbaar.

Wat is Nationale Hypotheek Garantie (NHG)?

De NHG is een garantie op hypothecaire leningen voor de aankoop en verbetering van een eigen woning. Door deze garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), is de geldverstrekker zeker dat de lening wordt terugbetaald. Moet de woning onverhoopt worden verkocht en is de opbrengst lager dan de hypotheekschuld, dan betaalt het WEW de restschuld aan de geldgever.

Door deze zekerheid krijg je korting op de hypotheekrente. Die rentekorting kan oplopen tot 0,8%, waardoor je honderden euro's per jaar kunt besparen. Sinds 1 juli 2015 geldt dat de maximale koopsom voor nieuwbouw met meerwerk, exclusief 5% bijkomende kosten € 231.132 bedraagt. Dit houdt in dat je je woning kunt financieren met NHG, wanneer de totale kosten - inclusief notariskosten, afsluitprovisie en overige kosten, niet hoger is dan € 245.000.

Bij het woningaanbod op onze site staat altijd vermeld als de prijs van een woning binnen deze prijsklasse valt.

Wat is EPC en waarom is dit belangrijk?

Alle nieuwbouwwoningen voldoen standaard aan de strengste eisen voor energiezuinigheid. Sommige nieuwbouwhuizen gaan zelfs  nog verder dan die eisen die zijn vastgelegd in het zogeheten Bouwbesluit. De energiezuinigheid is benoemd is de eenheid Energieprestatiecoëfficiënt, afgekort EPC. Hoe lager de EPC, hoe zuiniger het huis.

Alle nieuwbouwwoningen dienen maximaal een EPC van 0,4 hebben. Maar er zijn ook woningen die nog zuiniger zijn, vaak bekend als nul-op-de meter of energieneutraal. Bij deze woningen zijn extra maatregelen genomen, zoals extra isolering of bepaalde installaties, dat de woning net zoveel energie opwekt als dat je verbruikt.

Omdat de overheid energiezuinigheid wil stimuleren is afgesproken dat kopers van woningen die energiezuinig zijn, extra financieringsruimte krijgen in de hypotheek die ze wilt afsluiten. En dat kan fors oplopen.

Zo heb je bij een nieuwbouwhuis standaard €9.000 euro meer financieringsruimte, bij een nul-op-de-meter woning is dit zelfs
€25.000.

Daarnaast hebben de hypotheekverstrekkers vaak ook eigen regelingen om energiezuinigheid te stimuleren. De Rabobank kent sinds kort de Rabo GroenHypotheek voor woningen met een EPC lager dan 0,26.

Wat is V.O.N.?

Een nieuwbouwwoning koop je 'vrij op naam', v.o.n.. Dit betekent dat de meeste extra kosten voor de bouw en overdracht van huis en grond al is verwerkt in de prijs van het huis zelf. Voorbeelden zijn de notariskosten voor de overdracht van het nieuwe huis en makelaarskosten.

Dit levert je al snel een paar duizend euro op in vergelijking met de aanschaf van een bestaand huis.

Voor de beste ervaring maakt deze website gebruik van cookies. Wat betekent dit voor jou?