Een huis kopen is de grootste aankoop in een mensenleven. Met veel keuzes die je als koper moet maken. Bij dit gebied zijn meerdere adviseurs van de Rabobank betrokken voor de financiering.
Je voelt het aan alles. Je wilt dat ene huis. Doordat wij al vroeg de (voorlopige) prijzen communiceren kan je je in een vroeg stadium voorbereiden op de aankoop van jouw droomhuis. Via onder meer het Rabo Hypotheekdossier krijg je op basis van je inkomen inzicht of het huis binnen handbereik is.
Gedurende het koopproces heb je over het algemeen 2 adviesgesprekken over de financiering van jouw droomhuis. De eerste is oriënterend, de ander leidt tot een officiële hypotheekaanvraag. Het oriënterende gesprek is vaak vlak voorafgaand aan de koop van de woning en geeft je meer inzicht in de mogelijkheden. Het andere gesprek voer je als de handtekening onder de koopovereenkomst staat. In dat gesprek worden alle gegevens definitief opgevraagd en opgevoerd. Ook kies je op basis van het advies de hypotheekvorm en looptijd.
Jouw handtekening staat onder de koop-/aanneemovereenkomst en je hebt inzicht in jouw totale financieringsbehoefte. Nu is het tijd om de financiering definitief te regelen. Ben je met de Rabobank verder gegaan, dan kan je de definitieve gegevens opvoeren in het Rabo Hypotheekdossier. Daarmee bespaar je veel advieskosten.
Uiteraard kan je bij elke hypotheekverstrekker naar keuze terecht. Vergelijk goed alle voorwaarden per aanbieder en kies voor een financieringsvorm die bij jou past. Uiteindelijk ontvang je een hypotheekofferte die je kunt accepteren. Een getekende hypotheekofferte van de Rabobank is 1 jaar geldig.
Gefeliciteerd! Als de financiering is goedgekeurd en je hebt de offerte goedgekeurd, staat jou eigenlijk een nieuwe toekomst niet meer in de weg. In de koop-/aanneemovereenkomst staan waarschijnlijk enkele voorwaarden. Zo moet naast de financiering ook de omgevingsvergunning rond zijn en dient zo’n 70% van alle woningen in de fase waarin jij een woning koopt, verkocht te zijn. Per overeenkomst kunnen deze voorwaarden anders zijn. Op het moment dat aan alle voorwaarden is voldaan, mag je naar de notaris.
Is de financiering rond en de opschortende voorwaarden uit de koop/-aanneemovereenkomst zijn verlopen, dan mag je naar de notaris voor het tekenen van de leveringsakte en de hypotheekakte. Een belangrijk moment, want als je daar weer de deur uit loopt, ben je de eigenaar van een stuk grond en het huis dat daarop gebouwd wordt.
Wij kiezen vaak voor een projectnotaris die alle contracten voor dat project afhandelt. Daar kan je van afwijken, geef dit aan in het verkoopgesprek. Naast het passeren van de woning, kan de notaris ook andere zaken officieel vastleggen. Veel stellen kiezen bijvoorbeeld voor een Testament of een Samenlevingsovereenkomst .
Over het financieren van een huis bestaan veel vragen. In onderstaande FAQ hebben wij de meestgestelde vragen verzameld. Ook geven wij uitleg over de meestgebruikte termen over het financieren van een nieuwbouwhuis.
We hebben geen resultaten gevonden.
Probeer het nog eens met een andere zoekterm of stel je vraag via chat, mail of telefoon.
Hoi, ik ben Jo Rouschop
Hoe kan ik je van dienst zijn? Heb je een vraag en wil je snel antwoord? Laten we even bellen!
Dank je voor je bericht.
Ik kom zo snel mogelijk bij je terug met een reactie.
Dank je voor je aanvraag.
We komen zo snel mogelijk bij je terug met een reactie.We proberen dit altijd binnen één werk dag te doen, dus houd je mailbox in de gaten.